De Wim Hof Methode – Rein Sarink

Op mijn 37ste was de druk die ik mij voornamelijk zelf oplegde zo groot dit ik op een gegeven moment niet meer op kon staan, letterlijk. De stress had me verlamd! Dit was de druppel voor mij en ben mijn zoektocht begonnen op zoek naar rust en balans. Langs verschillende wegen ben ik in contact gekomen met verschillende mensen die mij inzichten hebben gegeven over voeding, ademhaling, ontspanning. Dit heeft veel impact gehad in positieve zin. Ik ben mij toen gaan omscholen en uiteindelijk ben ik naast masseur, Personal Trainer en Voedingsconsulent nu ook Instructeur in de Wim Hof Methode.

De belangrijkste voordelen van de Wim Hof Methode (WHM)

Zoals Wim zegt, de WHM gaat over 3 dingen: Be Strong, Be Happy, Be Healthy.

Doormiddel van de pijlers, Ademhaling, Mindset en Focus en de Koude training heeft Wim Hof een Methode ontwikkeld die iedereen gemakkelijk kan leren en die ervoor kan zorgen dat je Strong, Happy en Healthy wordt want het kan de volgende punten positief beïnvloeden:

  • Lichaam en geest in balans brengen
  • Stress reductie
  • Geestelijke wil kunnen beïnvloeden
  • Beter verloop bloedcirculatie
  • Groter vermogen ontwaken
  • Verbetering van het concentratievermogen en doelgerichtheid
  • Meer vertrouwen krijgen in eigen kunnen en dit bewust ontwikkelen
  • Het bewust aansturen van het “Autonome” zenuwstelsel

Hoe werken de ademtechnieken van de wim hof methode?

De Ademhaling:

De ademhalingsoefening die we met de WHM doen is een diepe ademhaling. Waarin we veel zuurstof (O2) opbouwen en kooldioxide (CO2) afvoeren. De PH waarde gaat omhoog en je lichaam wordt alkalischer. Met andere woorden, je zuurgraad neemt af. Dit is goed nieuws, want en alkalischer lichaam is een gezonder lichaam. Daarnaast gaat tijdens de ademhaling je adrenaline pijl omhoog, wat er weer voor zorgt dat je je energieker voelt na de ademhalingsoefening. De ademhaling werkt diep in op je immuunsysteem waardoor je instaat bent minder ontstekingseiwitten aan te maken. Vooral voor mensen met auto-immuunziekte is dit heel hoopgevend omdat die ontstekingseiwitten vaak het probleem zijn van de klachten. Verder is het focussen op je ademhaling meditatief en zorgt ervoor dat je ook op mentaal vlak meer ontspannen bent.

De koudetraining in de praktijk:

Het meest bekende onderdeel van de Methode. Alleen wat doet het nou?

Binnen de Wim Hof Methode wordt koude training ingezet om het autonome zenuwstelsel en bijbehorende immuunsysteem te beïnvloeden. Hierdoor kun je een sterkere weerstand creëren. Je traint je bloedvaten of terwijl je cardiovasculair systeem. Als je weet dat zuurstof, Co2, vitaminen, mineralen etc. allemaal hun weg vinden in ons lichaam dmv. de snelweg, je bloedvatenstelsel, dan kun je je voorstellen dat dit een enorme invloed heeft op je gezondheid.

Een aantal andere voordelen van koude training kunnen zijn:

  • Lichaam en geest in balans brengen
  • De geestelijke wil beïnvloeden
  • Het verhogen van het energieniveau
  • Een betere bloedcirculatie en lymfesysteemcirculatie
  • Verbetering van het concentratievermogen en doelgerichtheid
  • Vetverlies door verbranding en het activeren van “bruin vet
  • Reguleren van de lichaamstemperatuur

Mindset en focus.

Onze hersenen bepalen voor een groot deel wie we zijn en wat we zijn. Ze hebben een enorme invloed op hoe we ons voelen en heeft dus een grote invloed van de kwaliteit van leven. Je hebt de juiste mindset en focus nodig om de ademhalingsoefeningen te doen. Door het juist uitvoeren van de ademhalingsoefeningen de aandacht te brengen naar je ademhaling, kom je automatische in de juiste mindset en focus.
Dit helpt je om los te komen van conditioneringen die we tijdens ons leven opbouwen. Dit helpt je bij het uitoefenen van de koude training en tijdens het “normale”leven. Meer in het hier en nu en minder bezig met wat was en wat gaat komen.